Her finner du ikke først og fremst Michelin-stjerner og definitivt ikke turistfeller på Ramblas , men der i mot steder som frekventeres av lokale mennesker som setter pris på kvalitet og det autentiske katalanske og spanske kjøkken. Mange av restaurantene og barene paa disse sidene har jeg funnet gjennom å vandre rundt på må få, gå bakgater, rote meg bort og ende opp i Barcelonas kriker og kroker. Jeg har en spesiell forkjærlighet for steder hvor kokker, kelnere og bartendere utøver sitt yrke med stolthet og hvor det som serveres er et resultat av deres pasjon for mat og drikke – uansett hvor på prisskalaen de måtte befinne seg. Bon profit!

mandag 11. oktober 2010

Søndagslunsj på mandag i Barcelona

Det er langhelg i Barcelona (12. oktober er spansk nasjonaldag, noe som etterfølges også i Catalonia, men med minimal entusiasme for det spanske) og været innbyr til byrusling og langlunsj med gode venner. Å ta søndagsritualet på en mandag gir starten på uken en helt ny dimensjon. Nesten som å være på ferie. Som enhver selvrespekterende gastronaut drar vi nytelsen ut i det lengste og går først for en liten pica-pica med tilhørende vermut. Picar betyr å plukke og det er det vi gjør; plukker litt i oliven, lett spekemat og en ostebit. Den bittersøte vermuten er perfekt drikke til.

Stedet vi har valgt er Bar Costa Brava, i øvre del av Gracia, opp mot Parc Güell. De serverer vermut, pils og enkle tapas. To høye, brede dører dominerer veggen mot gaten og gir stedet et lyst, åpent, nesten-på-fortauet preg. Vinfat fungerer som bord. Atmosfæren er upretensiøs og småbohemsk. Costa Brava er innertier for søndagsreparering og som oppvarming før lunsj. Det er vanskelig å slå den digge, tilbakelente Barcelona-følelsen en får på et sted som dette en varm dag i midten av oktober omgitt av gode venner og fine vibber.

Når vi reiser oss og betaler er sinnet i harmoni og magen varm. Vi rusler mot Cal Xim i Eixample. Det er 20 min flyt i nedoverbakke. Akkurat passe for å pirre matlysten på ny. Mer om det ved neste anledning. Saludos!

Bar Costa Brava
c/Alzina 58
Tlf. 934 592 210
Mandag – søndag: 10.00 – 24.00
7-15€/pers med drikke
Røyk, men god ventilasjon

2 kommentarer:

  1. Hei Christopher!

    Så hygelig at du la igjen en hilsen på bloggen min. Jeg så den ikke før etter Barcelona, og ble riktig så lei meg for det. Hadde vært hyggelig å spurt deg om tips og råd, og ikke minst sett på bloggen din for gode forslag. For en flott blogg du har! Jeg skal følge med her, og jeg skal tilbake til Barcelona.

    Ha en flott dag i den nydelige byen, som tok tak om hjertet mitt.

    Alt godt fra Eirin

    SvarSlett
  2. Hei Eirin,

    Flott at dere hadde en fin tur og at du likte Barcelona. Ha en god dag!

    Christopher

    SvarSlett